Dolby Atmos FlexConnect - סוף עידן מקרני הקול?

20/09/23

Dolby Atmos FlexConnect - סוף עידן מקרני הקול?

תמיר עיואן
20-09-2023 23:57

מקור כתבה: https://www.dtown.co.il/dolby-atmos-flex-connect

תכירו את הטכנולוגיה חדשה שהוכרזה לאחרונה, ויש האומרים שעשויה לעשות מהפכה בעולם ההגברה. Dolby Atmos FlexConnect. בהתחשב ביכולות השיווקיות שיש לדולבי בתעשיית האודיו-וידאו, יתכן שמדובר בתחילתה של מהפכה חדשה. בדולבי טוענים ש Dolby Atmos FlexConnect יאפשר להציב רמקולים אלחוטיים בכל מקום בחלל מבלי לדאוג למיקום האופטימלי שלו.

מדובר בבשורה, מכיוון שעד היום למדנו שהצבת רמקולים אמורה לשמור על סימטריה מסוימת, והפיתרון שמציגים בדולבי אמור להקל על ההצבה שיתכן שאופטימלית מבחינה אקוסטית, אולם שקעי חשמל אינם תמיד זמינים במיקום האופטימלי.

נראה ש- Atmos FlexConnect ישולב עם הטלוויזיה שלכם, ממש כפי ש-Dolby Atmos שולבה בה, על מנת לשלב רמקולים בחלל, בתקשורת ישירה עם הטלוויזיה. כמובן שהבשורה של רמקולים אלחוטיים אינה חדשה, אולם כזו שמתחברת עם הטלוויזיה ללא תיווך חיצוני של מקרן קול היא גישה חדשנית. נזכיר שעד היום, במידה ורציתם לחבר רמקולים לטלוויזיה, זה היה באמצעות מקרן קול, עם או בלי רמקולים לוויינים שמחוברים אליו, ולכן הקונספט של דולבי מציג פיתרון בגישה חדשנית.

הטלוויזיה תוכל להשתמש במיקרופון המובנה בה, על מנת למדוד את מיקום הרמקולים ביחס אליה, וביחד ליצור אפקט מרחבי. עבור רבים, הפתרון של הצבת רמקולים המקושרים ישירות לטלוויזיה, ולבחור מיקום נוח מבחינתם בחלל הסלון, עשוי להיות נוח מאד.

ניתן כמובן לחקות צליל מרחבי באמצעות רמקולים לווייניים אבל לא בטוח שהפיתרון אליו מתכוונים בדולבי אמור באמת לייצר את אפקט ה-Dolby Atmos העילי. אני מציין זאת מכיוון שכיום המותג Dolby Atmos משמש גם כתו תקן לאודיו איכותי, כשהוא מודבק על מחשבים ניידים, סמארטפונים וציוד מגוון אחר, ולא רק לאפקט העילי של סאונד מרחבי בקולנוע ביתי.

הפתרון הזה כמובן עשוי להיות איכותי יותר מרמקולי הטלוויזיה הדקיקים, אבל מכיוון שהמותג Dolby Atmos לא מהווה באופן רישמי תקן לרמה של איכות שמע, כדאי שנתאם ציפיות.

קרוב לוודאי שתקן הקישוריות בין הרמקולים בחלל לא יהיה בבלוטות', אלא תקן חדש עם מתאם אלחוטי שיימכר ברישוי של דולבי. מכיוון שדולבי בדרך כלל מעניקה רישיונות לטכנולוגיה שלה, הגיוני שגם במקרה זה תמכור רשיונות ליצרניות טלוויזיה שיוכלו לחבר רמקולים תומכים ישירות לטלוויזיה ולפזרם בחלל ההאזנה.

דולבי מרמזת שבאמצעות מערכת כיול מתאימה הסאונד שיתקבל יהיה מיטבי, בהתאם לתוכן. בשלב זה דווקא TCL היא היצרן הראשון שמכריז על אימוץ הטכנולוגיה של דולבי, כשקרוב לוודאי שדולבי מצרפת שותפים נוספים. בדולבי מציינים שה- FlexConnect גמישה ומאפשרת הצבה של רמקולים נוספים בהמשך.

נקווה שהקונספט שמשיקה כעת דולבי יאותגר גם על ידי יצרניות אודיו נוספות, מה שיגדיל את התחרות וישפר את ההיצע לצרכנים.