Mini LED vs OLED

29/08/22

OLED או Mini LED, זאת השאלה

עד לאחרונה היה מקובל לחשוב, שטכנולוגיית ה-OLED  מספקת את התמונה הכי איכותית. באמצעות שליטה בכיבוי כל פיקסל בנפרד, הובטח לנו שה- OLED מסוגלת מצליחה להפיק את השחור האולטימטיבי. בהמשך גילינו שה- OLED סובלת גם מחסרונות שיש לקחת בחשבון, וביניהם צריבה במסך ועוצמת הארה נמוכה יחסית, שחייבה חדר מוחשך לחלוטין.

אבל בשנה האחרונה חל מהפך של ממש, עם פיתוחה של טכנולוגיית ה-Mini LED, שמהווה השלב האחרון (נכון להיום) בהתפתחות של טכנולוגיית ה-LED המסורתית. ה- Mini LED שולטת גם כן בהארה של הפיקסלים, אולם בשונה מטכנולוגיית ה- LED, היא מגיעה להארה גבוהה יותר של עד פי 2 ואפילו פי 3 מה-OLED, והכי חשוב - אינה סובלת מתופעת צריבות על המסך.

לא לחינם כל יצרניות הטלוויזיה הגדולות, כולל , Samsung, TCL ו- Sony, ואפילו LG חלוצת ה- OLED, השיקו בשנת 2022 דגמי טלוויזיות Mini LED ברחבי העולם וגם בישראל. אצל סמסונג זה נקרא Neo QLED, אצל LG זה QNED ואצל TCL  וסוני זה פשוט נקרא Mini LED.

איך זה עובד?

המונח OLED מהווה קיצור לשם המלא Organic Light-Emitting Diode. במקום תאורת הלד האחורית שקיימת בטלוויזיות QLED ו-LED, בטכנולוגיית OLED כל יחידת הארה מאירה באופן עצמאי, ללא צורך במקור תאורה חיצוני. מכיוון שה-OLED פולט אור באופן עצמאי, מתאפשרת שליטה מלאה על בהירות וניגודיות. הבעיה, שעם כל הטוב הזה, עדיין בהירות ה-OLED נמוכה. רוב טלוויזיות ה-OLED הקיימות כיום בעלות בהירות מתמשכת של כ- 200 ניטים (Nit: יחידת המידה לתאורה), והדגמים היקרים ביותר של ה- OLED מגיעים ל- 400 ניטים.     

 

ב-Mini LED לעומת זאת, מקור האור הוא חיצוני: ה- Mini LED כולל אלפי נורות Mini LED קטנות שמזכירות גרגירי חול, הנארזות בפאנל המסך ומסוגלות לשלוט גם כן בתאורה, כמעט עד לרמת הפיקסל, מה שמספק שיפור גדול מאד ביחס לדור הקודם של טלוויזיות ה-LCD. בקרב בין Mini LED ל- OLED, ה- Mini LED מנצח בכל האמור לבהירות וניגודיות. התוצאה ב- Mini LED היא אובייקטים מאוד מפורטים, עם בהירות משמעותית יותר גבוהה מ- OLED. לדוגמא, דגם העל C935 של TCL מגיע לבהירות מקסימלית של כ- 2,000 ניטים, כך שניתן לצפות בה גם בחלל מואר היטב ושטוף שמש!

צריבה

אחת התכונות הכואבות ביותר שנלווית לשימוש ב- OLED הוא החשש מצריבות בלתי הפיכות על המסך. צריבות אלו נגרמות מהשילוב של צפיה בבהירות גבוהה בערוצי טלוויזיה, למשל, עם לוגו במיקום קבוע. רבים מבעלי ה- OLED גם מבטחים את מסכי הטלוויזיה שלהם בביטוח יקר בנוסף על שווי הטלוויזיה, רק כדי שביום מהימים, כשיחוו צריבה, יהיו זכאים לשירות של היבואן. יבואני ה- OLED מודעים לסיכון וממנפים אותו כדי למכור ללקוחות שזה עתה רכשו טלוויזית OLED יקרה, פוליסת ביטוח שמייקרת את עלות ה-OLED בעשרות אחוזים.

עמידות לאורך זמן

ה-Mini LED אמנם טכנולוגיה חדישה, אולם היא מיושמת על בסיסה של ה- LCD הותיקה והאמינה, ומשכך היא מאד אמינה. ה- OLED לעומת זאת, מורכב מרכיבים אורגניים המאירים בצבע אדום, ירוק וכחול. הבעיה שהרכיבים שמאירים בצבע הכחול מתכלים מהר יותר מאלו המאירים בירוק או באדום, מה שעלול להביא עם הזמן לפגיעה באיזון הצבעים ב- OLED.

מחיר

מחירי טלוויזיות ה- OLED משמעותית יותר יקרים מאלו של ה- Mini LED, המבוססים על טכנולוגיה נוחה יותר להטמעה.

לסיכום, אם עד לאחרונה OLED היה שם נרדף לשחורים אולטימטיביים וקונטרסט עז, בשנה האחרונה חל מהפך בתחום, וה- Mini LED כובשת נתח שוק במהירות. לראיה, כל היצרניות, ללא יוצא מהכלל, משיקות השנה דגמי Mini LED, שמנצחים בכל קנה מידה את ה- OLED שהופך אט אט לנחלת העבר.